festivalen fortsätter

Torsdag 10 november

Dagen började med en god frukost, vi fick rissoppa som vi inte ätit på jättelänge och sen ett bröd som vi tycker mycket om som man doppar i mjölk. Det låter kanske lite konstigt men vi är vana med det nu och gillart. (: vi har inte tröttnat på ris heller, vi blir väldigt glada när vi får någon risröra och sen med stekt ägg till. Jag tror inte att jag någonsin ätit så här lite kött heller, när vi är på skolan så äter vi mest ris, nudlar, grönsaker och frukter. Det är eftersom deras kött är alltid lite läskigt, det är inte direkt några fileer som man får här utan hela bitar av djuret typ. :P Det är inte som att de släger bort någon del av djuret utan att det tycker att man kan äta allt typ :P Så jag är lite halvveggie här borta men det är najs det också!

Min första lektion var inte så givande idag, fyrorna var ganska dryga idag så jag var inte så pepp när jag gick därifrån. Men till andra lektionen hängde Petter med min för hans lektion var inställd, vi började med att låta de se kort på olika frukter och skriva upp det på tavlan men vi hann inte så himla långt innan de frågade oss om vi ville spela volleyboll eller fotboll. Vi gjorde klart övningen och sen gick vi ut med dom. Det var mulet ut så det var lika bra att passa på att spela lite när man slipper bli stekt av solen en förmiddag.  Det var roligt att spela med dom och först var alla med tillsammans och sen stack killarna iväg och spelade fotboll och vi tjejer fortsatte med volleybollen.

När jag satt inne i vårat rum och fixade för sista lektionen så kom det in fyra av mina sexor och ville mig något. Jag förstod inte riktigt vad det var först men jag sa att jag skulle komma till lektionen strax. De ställde sig utanför och väntade så jag antog att de ville att jag skulle komma på en gång, de tog mig i armarna och så gick vi bort till deras klassrum. På vägen dit så sa de något om festivalen som håller på nu men jag uppfattade inte riktigt vad de ville säga med det. När jag kom till klassrummet så fick jag svaret, de ville bygga Krathonger med mig. Det är alltså ljuslyktan som man sätter ut i vattnet för att tacka och förlåta. Det var en glad överraskning för jag hade tänkt att jag hade velat vara med och göra en sådan. Den lyktan bygger de av en rund platta som kanske är en decimeter hög som verkar vara en del av stammen från något litet träd kanske. På den plattan satte man delar från bladen från bananträd så att hela plattan tillslut blev helt grön och sen vek man bladen i olika former och fäste på plattan och även dekorerade med blommor! Det var jättemysigt att sitta där på golvet tillsammans med eleverna och se hur man bygger ihop deras ljuslyktor. De var inte helt lätt att vika ihop bladen i de olika formerna men de var väldigt duktiga på det och deras lyktor blev jättefina och avancerade.
När Nadja var klar med sin lektion så haffade eleverna henne när hon gick förbi oss så hon fick vara med och göra en också. Dock hann hon inte göra så långt för klockan ringde och det var dags för lunch.

Efter lunchen så hade Kae frågat mig om jag kunde hjälpa en tjej från min fjärde klass som håller på att skriva en typ av uppsats eller presentation på engelska. Hon ville att jag skulle hjälpa henne med uttalet på orden och höra så att hon sa det rätt. Kae hade innan gått igenom med henne på thai om innebörden av det hon skrivit så hon viste vad det var hon sa. Det är jättekul att bli ombedd att göra en sådan sak! Tjejen var i alla fall jätteduktig och hade bra uttal. Man märker att det svåraste  att säga är ord med många s i. Hon skulle till exempel säga ”learning sources” och det var inte helt lätt.
Vi ska fortsätta med det imorgon igen för hon hade en bit kvar på My school som hon och Kae inte hade gått igenom riktigt.

I kväll till middagen ska vi få laga en ananasrätt som vi gillar, vi fick se när Tim gjorde den en dag förut men idag ska vi själva få laga maten. Kae skulle förbereda det åt oss så vi kunde göra det sen idag när det är dags för mat igen. Det ska bli väldigt roligt att göra den maten för det är en rätt vi gillar som inte är svår att göra och den kommer jag definitivt göra när jag kommer hem också. Så dom som gillar ananas kan ju hojta så kan vi göra lite thaimat sen :D

Efter maten så blir det mer festivalfirande, idag här i Maetoob.
Måndag och tisdag var vi bort till Doi tao och var med på festligheterna som var där, sångtävling, parad, marknad, thaiboxning osv. När vi var där med alla olika byar i området så fick vi många blickar, leenden och hejande för här ute är det inga fler än vi som är vita. Så de blev väldigt nyfikna på oss eftersom det aldrig är fallanger här annars :P Vi tyckte att paraden som gjordes av folk från varje by här i området var stor, då ska det bli spännande att få se paraden i Chiang Mai på fredag! Vi gick till våra elever som var med i paraden i tisdags, dom var jättefint klädda och killarna gjorde en dans med svärd och det var roligt att se. Vi gick med dom en bit och efter ett tag gav tjejerna oss varsin lykta som de gick och höll i, plötsligt så var vi också med i paraden :P Sunisai räckte ur armen och ville att jag skulle gå bredvid henne och det tackar man inte nej till. Så vi fick också gå med en bit och det var en del thailändare som stannade och tog kort på oss :P 

Men idag är det vår by som man samlas och ha en parad. Vi ska även sätta ut Krathongerna som vi gjorde idag ut i vattnet! Kae frågade om vi ville göra det tillsammans med eleverna och det ville vi gärna göra eftersom de var så snälla och ville bygga dom med oss! Så ikväll ber vi om förlåtelse och hoppas på att detta kommer ge oss ett bra liv när vi satt ut Krathongerna med tända ljus i. Jag är väldigt glad att vi får vara med om en sådan gammal tradition och festival här från deras kultur.

Här händer det grejer minsann!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0