Loi Krathong festival

När vi kom hit efter lovet så märkte vi att många i byn höll på att kasta någon typ av smällare. Det var inget som vi märkt av innan vi reste iväg på lov så vi hade ingen aning om vad det var för något. Men det smällde på dagarna och på kvällarna och det kändes lite som att det var nyår :P
Sen fick vi veta att anledningen till att folk höll på och smällde smällare var för att välkommna festivalen som skulle börja denna vecka, Loi Krathong festival. 

I veckan ska vi få åka till Chiang Mai för att vara med på den festivalen. Den har Yupin pratat om och till och med innan vi gick på lov fick vi höra det första gången. Så hon tycker nog att det är något att se tror jag :)
Det är en festival som infaller på den 12e månaden i den Thailändska Lunar kalendern och i vår kalender så är det nu i november.

Festivalen hålls för att hedra och tacka vattengudinnan för att vi människor kan odla våra grödor tack vare vattnet och att skog och mark växer. Det är också ett sätt att be om förlåtelse för all förorening som människan orsakar. Detta gör man genom att sätta ut små båtar i vattnet och säkert mycket mer.

Jag är väldigt glad att vi kommer få vara med om detta medan vi är här. Det ska bli en spännande upplevelse. Detta som jag skrev här är dock bara sånt som vi läst i böcker om Thailand och på wikipedia. Vi får se själva what’s the real deal nu i slutet av veckan. Det ser jag fram emot.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0