Allt möjligt!

Nu har jag inte använt internet på jättelänge känns det som. Jag har så mycket att berätta J vet inte riktigt vart jag ska börja..

men vi börjar i chiang mai.. vi trodde ju att vi skulle åka tillbaka till skolan på söndag eller tidig måndag morgon. Men så blev det ju inte. Thailändare verkar inte vara så mycket för planering eller organisation :P vi frågade yupin när vi skulle åka tillbaka, vi ville ju inte missa skoldagar liksom. Hon svarade olika dagar varje gång. Ena gången var det måndag morgon sen blev det kvällen och sen blev det tisdag kl 9-10. Vi kom dock inte från chiang mai förän runt två på tisdag. Det där med att stressa verkar inte heller vara något det lider av direkt, haha. Men men vi kom ju tillbaka till skolan på tisdagen.. då hade vi missat två dagar, men det verkade inte vara någon som brydde sig om det i alla fall. När vi kom hem till byn så var det ett gäng med snubbar här. Det visade sig att det var snubbar som är på skolan och bygger som bodde här också. Skolan ska nämligen ha en inspektion på måndag och då håller de på att rustar upp allt som tusan. Barnen går knappt i skolan denna veckan för att de håller mest på att arbeta under dagarna för att hinna klart. Himla luriga thailändare det där som fixar allt i sista stund. För det är inte lite de gör om.. de bygger om ställen, bygger väggar, bygger upp halvklara garage och byggnader :P de gör fina pärmar och har köpt in massa tavlor och en receptionsbänk osv.  men det blir väldigt fint i alla fall J

Det är lite roligt att ha dom där byggsnubbarna här, man får se hur dom lever och beter sig. Tyvärr så kan dom ju bara thailändska så vi kan inte prata med dom direkt. Men dom sitter på golvet och äter, lägger ut rykande hett ris på en filt på golvet och delar upp i olika korgar. De gör cement utan cementmaskin, de har en hög cement på marken och gör ett hål i mitten där de har vatten och sen blandar ihop.

vi fick börja undervisa tillsammans i onsdags, förut har vi ju gått med kae och tittat när hon undervisat för att förstå lite hur det går till. Nu fick vi klara oss själva och det gick ju förvånansvärt bra! Vi hade klasserna 1-3 och det var jätteroligt, barnen är underbara. J
idag hade vi en jätterolig lektion med andra klassen, de håller på att lära sig namnen på kroppsdelar. Så vi hade små pussel där man skulle sätta ihop tex ordet head med en bild på ett huvud. Så vi delade klassen i två grupper så fick de sitta i ring på golvet och para ihop rätt. Det verkade de tycka var roligt, vi gjorde det som en tävling och de som var klara först fick ställa sig upp. Och jag fick en liten beundrare tror jag. Det var en liten tjej som satt bredvid mig som försökte prata med mig och sen när jag gick fram till tavlan så gick hon bakom och hade sina händer på min rygg. Hur söt som helst! Mitt hjärta smälter lite! Snacka om att det kommer bli jobbigt att lämna detta ställe när det blir dags.
på måndag ska vi ha klasser ensamma, jag kommer nog att ha klasserna 4-6. Det känns bra och spännande och självklart pirrigt att börja och undervisa ensam. Men jag tror att det kommer gå bra ändå J det är ju ganska svårt att ha tre lärare, det kan lätt bli en aning förvirrande!

men igår efter skolan så skulle vi tydligen hem till en kille som heter Top, han bodde jättenära skolan och vi åkte dit med yupin. Först trodde vi att vi skulle åka tillsammans med kae men hon dök inte upp. Och jag trodde inte att vi skulle åka med yupin för vi tyckte att det såg ut som att hon hade en pyjamas på sig. Hon hade liksom nån slags av mjukiskläder på sig som gick i vitt, grönt och orange. Så jag tänkte att det var hennes slappkläder men det var ju tydligen helt fel. För hon skulle ju med oss dit. Så det som jag hade trott var hennes slappkläder var tydligen finkläder, haha! Så fel det kan bli. Men väl hemma hos Top så märkte vi snabbt att han var gay och hur skön snubbe som helst, han var 35 år och han lagade en underbar middag till oss. Hemma hos honom bodde också hans mamma, hans son och hans syster. Först var vi väldigt skeptiska och vi blev en aning chockade när vi fick veta att han var gift med arrangören, Håkan som vi pratat med. Vi fick se bild på Håkan och han såg i alla fall inte ut som jag hade tänkt mig, sen fick vi se kort på deras bröllop som var för tio år sen. Det var vi inte precis med på men inte för att det spelade oss någon roll. Sen blev vi satta vid bordet och de hällde upp öl till oss. Och samma nu, glasen fylldes på så fort som de tog slut! Top kommer ut med första tallrikarna som var någon slags tonfisksallad och även en tallrik med rostade gräshoppor! Det vart också lite utav en chock, yupin som också satt vid bordet högg in direkt på hopparna :P jag och nadja var ganska flummiga sen tidigare så vi kunde inte hålla oss från skratt. Sen kom även typ en hel fisk ut som vi inte heller tyckte såg så himla smarrig ut. Men som tur var så var det himla gott ändå, det kom ut en massa annat gott som annanas, tomat, gurka och lök i en skål med någon god sås. En skål med broccoli, ärtskidor, majs och annat. Fisken var förövrigt himmelsk god, köttet var helt vitt och supergod! Under middagen fick vi veta hur dom två träffades, att Top och Yupin hade varit i sverige på vintern. Efter ett tag så kom kae och två lärare till och åt lite med oss. Det känns som att vi kom lite närmare yupin och kae när vi var där på middag. Man kunde vara lite mer privat än när man sitter i skolan och äter med alla lärare. Det var även himla roligt att vara där för att vi kunde ha en ordentlig konversation på engelska, Top var jätteduktig på engelska och vi pratade mycket med honom. Det gjorde det jättetrevligt, annars så kan ju dom andra knappt engelska så om vi ska prata med någon så är det kae eller tim. nu kunde vi prata på hur mycket vi ville och Top kunde översätta till Yupin om det var något. Petter lekte med Top’s son, de sprang runt och sparkade boll och pojken som var cirka ett och ett halvt år var jättesöt och skrattade som en tok när petter lekte med honom!

Top var väldigt gästvänlig som alla andra thailändare, han bjöd in oss att bo hos honom om vi ville nästa gång vi är i chiang mai. Även att vi kunde få komma till honom när han fyllde år den 7e december. Det vet vi dock inte om vi kommer kunna göra för då är det så lite kvar tills vi åker hem och då kommer vi nog vara ute och resa för fullt.

idag fick vi jätteskum mat till lunch, det var nudlar med någon slags soppa eller sås som man skulle ha på. I såsen så var det seafood, ni som känner mig vet kanske att jag inte är så stort fan av det som kommer ur vattnet. Men i där var det rätt stora bläckfiskbitar och även pyttesmå bläckfiskar som hade tentakler och allt kvar. Dom smakade jag inte på för dom såg jätteläskiga ut :P men jag åt de andra bläckfiskbitarna som inte var så läskiga, haha.

Nu sitter vi hemma och chillar.. eller jag i alla fall, petter och nadja gör styrka här på altanen. Men om några timmar så ska vi in till stan i Doi Tao och iväg på party med lärarna. Det känns som att det är party här varje dag! Det är nämligen en lärare som ska gå i pension efter denna månad så vi ska ha lite avskedsmiddag för honom. Under lunchen så kom Tim och Lem på att vi kunde ju lära dom dansa ikväll eller nästa vecka. Vi föreslog bugg och det kan ju bli spännande att se thailändare dansa bugg ;D

I morgon så kommer det hit en munk på eftermiddagen och berättar om buddismen, det skulle vi få vara med på. Han kunde tydligen bra engelska så vi kunde snacka med honom efteråt! Vi ska nog även till hans tempel som inte ligger så långt här ifrån på söndag. Det finns mycket att upptäcka här ute i djungeln och det tar aldrig slut på nya saker att se.

hoppas ni har det bra där hemma!
ciao :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0