Fascinerad.

Jag lyssnade på p3 när jag var ute och körde idag och det programmet jag lyssnade på handlade om vad vi fascineras (oj vad ordet ser konstigt ut redan) av. En som ringde in fascinerades av roadkills, att ett dött trasigt djur ändå såg vackert ut på något vis. En annan fascinerades av att folk var rädda för att gå ute i skogen när det var mörkt och inte inne i en stad fylld av människor. Han menade att det var större risk att något händer en i en stad än ute i skogen där ingen ändå är. 

Jag tänkte vidare på detta och det som jag fascineras av är ändå att barn och vuxna, folk i allmänhet, blir så handikappade utan internet. I detta exempel tar vi ett barn som jag stötte på under midsommarhelgen. Han blev så uttråkad och helt oförmögen att underhålla sig själv när det inte längre fanns någon uppkoppling på telefonen. Det får mig att tänka, jaha, det sägs ju att barn ska ha bra fantasi.. Men när ett barn inte kan underhålla sig själv och bara strör omkring en hel dag på grund av att det inte finns någon uppkoppling, då blir jag lite chockad. Javisst, vi lever i ett samhälle där barn nästan har vuxit upp med en mobil i handen. Men jag blir ändå lite rädd när det blir en sån katastrof när det inte finns internet och en telefon/tv som kan roa en. 

En sak till som fascinerar mig är att man ofta skickar ett sms eller liknande och hör om man kan ringa upp en person innan man ringer den. Jag gjorde precis den saken ikväll, jag skickade ett meddelande på whatsapp till Hanna och skrev "kan jag ringa dig?" vilket hon svarade "javisst" på. DÅ ringde jag upp henne. När man lika enkelt bara hade kunnat ringa upp när man känner för det och använda mobilen till det den var till för från början. Har personen inte tid att svara så gör den ju inte det. 

Något som ni fascineras av som ni vill dela med er av? :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0