Så gott.

Inte visste jag att älgfärs var så himla gott! Men nu vet jag. Och mer mat på älgfärs lär jag göra i framtiden.

Baconlindade älgfärsbiffar med persilja och vitlök. 4 pers.
Ingredienser:
450-500 g älgfärs
2 ägg
1-1½ dl grädde
½ dl ströbröd
1 nypa curry
1 nypa paprikapulver
1 nya cayennepeppar
Peppar
3 vitlöksklyftor
1 gul lök
Rejält knippe persilja
baconskivor

Servera gärna med kokt potatis och gräddsås
Köttbuljong
Grädde
Soya
Potatis

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ihop äggen och grädden i en skål. Tillsätt kryddorna och ströbrödet.Låt blandningen stå i 5-10 minuter medan du finhackar löken och vitlöken. Hacka persiljan men behövs inte vara lika fint som löken. Smaka av och tillsätt mer krydda så att det passar dig. Häll i löken och persiljan och blanda till en jämn smet. Tillsätt slutligen färsen blanda ihop allt.

Rulla lagom stora bollar för att kunna vira in dem i baconskrivorna. Lägg dem i en ugnsform och platta ut dem med en stekspade. Stek biffarna i ugnen i ca 25 minuter.

Köttsaften från biffarna kan man ha i gräddsåsen för extra god smak. Servera biffarna med färskpotatis, kokt broccoli och gräddsås.


Betyg, 5 av 5. Det blev riktigt saftigt och gott!

Kommentarer
Postat av: Zandra

Det borde du veta! Din mammas köttbullar med älgfärs åt jag första gången jag följde med dig hem i gymnasiet. Suveräna! :)

Svar: det var ju evigheter sen :) men nu vet jag i alla fall. var ju megagott!
bejk.blogg.se

2014-04-15 @ 14:13:07
URL: http://peaceisfree.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0